Konkurrence sætter fokus på lærlinges bidrag til den grønne omstilling

Opdatering 6. april 2020: På grund af covid-19-udbruddet har Dansk Metal besluttet at aflyse konkurrencen.

Derfor har Dansk Metal iværksat en grøn konkurrence for elever på metalindustriens erhvervsuddannelser. Ambitionen for konkurrencen er at vise, hvilken betydning man som lærling og faglært i industrien har for den grønne omstilling.

- Med en uddannelse i metalindustrien bliver man rustet til at gøre en konkret forskel i forhold til bæredygtighed og CO2-udledning. Det vil vi gerne synliggøre med konkurrencen, så vi både kan hylde dem som bidrager til den grønne omstilling, og så vi kan vise, at det rent faktisk er muligt at arbejde med bæredygtighed på de her uddannelser, fortæller Kasper Palm, forbundssekretær hos Dansk Metal og næstformand for Metalindustriens Uddannelsesudvalg.

Konkurrencen er for GF2-elever på følgende uddannelser:

• Automatik- og procesuddannelsen
  • Bådmekaniker
  • CNC-tekniker
  • Cykel- og motorcykelmekaniker
  • Data- og Kommunikationsuddannelsen
  • Elektronik- og svagstrømsuddannelsen
  • Entreprenør- og landbrugsmaskinuddannelsen
  • Finmekaniker
  • Flytekniker
  • Industritekniker
  • Karrosseritekniker
  • Køletekniker
  • Lastvognsmekaniker
  • Personvognsmekaniker
  • Skibsmekaniker
  • Skibsmontør
  • Smed
  • Værktøjsuddannelsen
Kasper Palm, Dansk Metal

De elever, som deltager i konkurrencen, skal i en video på to minutter besvare spørgsmålet:

Som ambassadør for jeres uddannelse(r) skal I forklare, hvordan I er med til at understøtte Danmarks målsætning om at blive mere bæredygtig og udlede mindre CO2.

Vinderne vil blive hyldet ved Dansk Metals kongres i september 2020 og modtager hver en computer af god kvalitet.

Mere information om konkurrencen

Erhvervsskoler over hele landet har modtaget information om konkurrencen på mail.

Personer på erhvervsskoler, der har uddybende spørgsmål, eller ikke har fået informationsmailen, kan kontakte Thea Wanning hos Industriens Uddannelser på twa@iu.dk eller tlf. 5160 0075.

Thea Wanning

twa@iu.dk