18. aug 2020

Hands-on går live på Twitch og YouTube – Shows skal styrke interessen for uddannelser i industrien

I alt livestreamer Hands-on Live 22 shows direkte fra erhvervsskoler over hele landet på Twitch og Youtube.

- Med Hands-on Live vil vi nå ud til uddannelsessøgende unge i hele landet. Vi præsenterer et helt nyt format, der skal sætte en tyk streg under, hvor attraktivt det er at tage en erhvervsuddannelse i industrien, og hvor mange muligheder, det skaber for den enkelte, siger projektleder for Hands-on Thea Wanning.

En ny måde at vise hvad erhvervsuddannelser kan

Hvert show bliver spækket med indslag, som vises for et live-publikum af udskolingselever fra grundskolen – både dem der møder op på erhvervsskolerne og dem der ser med på YouTube og Twitch.

Direktør Henrik Lehman Andersen, Nordea-fonden

Showets vært, Nicholas Kaiser, som er kendt fra morgenradio på The Voice, tager publikum igennem forskellige indslag i løbet af showet, hvor publikum vil møde passionerede lærlinge og elever fra erhvervsskolen, som skal konkurrere i deres fag.

I showet er der også mulighed for at følge unge ambitiøse rollemodeller fra forskellige uddannelser og praktiksteder. Rollemodellerne fortæller i små videoer om netop deres erhvervsuddannelse, hvorfor den er spændende og hvilke muligheder den giver dem.

Nicolas Kaiser er vært på Hands-on Live

Nicolas Kaiser er til daglig morgenvært på radiostationen The Voice. Fra september 2020 bliver han også ansigtet på kampagnen Hands-on Live. Foto: Thomas Korsholm

Livestreaming på sociale medier

De i alt 22 shows bliver livestreamet på YouTube og Twitch af et professionelt produktionshold. Dermed er det muligt for de ældste elever i grundskolerne og andre uddannelsessøgende unge over hele landet at følge Hands-on Live.

Støttet af Nordea-fonden

Bag Hands-on Live står DI, Dansk Metal, HK Privat, 3F og Teknisk Landsforbund. Projektet bliver desuden støttet af Nordea-fonden.

- Der er tale om et nyt og banebrydende projekt, som vil italesætte og vise erhvervsuddannelserne på en helt anden måde, end eleverne og de voksne omkring dem både i skolen og hjemmet tidligere har set. Det bliver spændende at følge, hvordan Hands-ons anderledes tilgang og utraditionelle 'vejledning' virker og trænger igennem til de unge, siger direktør Henrik Lehman Andersen, Nordea-fonden.

Se hvilke skoler Hands-on Live besøger

Louisa Riesel