28. jan 2020

Faglærerens opskrift på en ML-prismodtager

- Vi tør skubbe til eleverne, skubbe dem lidt ud over kanten, så de får noget selvtillid og selvværd, lyder det fra Johnny Volf Jørgensen og Mikkel Sonne Højbjerg, undervisere på smedeuddannelsen på Syddansk Erhvervsskole i Vejle.

I 11 år har de arbejdet sammen om at uddanne fremtidens smede, og det ser ud til, at de har fundet en god model. Seks af deres elever har nemlig fundet vej til podiet, når Metalindustriens Uddannelsesudvalg én gang årligt uddeler sin fineste pris, ML-Prisen. Den gives til 25 nyligt udlærte svende, der har udmærket sig både fagligt og socialt i deres tid på skolen og i praktikvirksomheden.

Fokus på den enkelte elev

- Vi supplerer hinanden godt. Der er nogle ting, Mikkel spotter ved de unge, som jeg måske ikke lige spotter og omvendt, siger Johnny Volf Jørgensen om, hvordan de arbejder sammen om opgaven.

De to faglærere deler en fælles passion for deres fag, men det er lige så vigtigt for dem at have fokus på den enkelte elev og være med til at flytte dem både fagligt og personligt.

- Den faglige del har vi efterhånden så meget rutine i, og det gør, at vi måske har mere overskud til at se på den enkelte elev, siger Mikkel Sonne Højbjerg.

Men det kræver også noget af eleverne, hvis de skal udvikle sig – og måske modtage ML-Prisen, når de står med svendebrevet i hånden.

- Eleven skal have interesse i det og kunne se gevinsten i det, siger Mikkel Sonne Højbjerg.

Et skulderklap til lærlinge, skoler og virksomheder

Når ML-Prisen uddeles, som regel i Den Sorte Diamant i København, er det til et storslået og traditionsrigt arrangement med musikalsk indslag og ofte en minister på talerstolen. Prisen skal hylde den enkelte lærlings præstation, men dagen er også en stor begivenhed for lærlingenes familier, virksomheder og faglærere. Også for Johnny Volf Jørgensen og Mikkel Sonne Højbjerg. Selvom makkerparret fra Syddansk Erhvervsskole har prøvet det en del gange, er de stadig stolte af det skulderklap, prisen giver dem.

- Man bliver stolt over, at det er lykkedes. Jo flere gange vi har været der og oplevet det, jo mere ydmyg synes jeg, man bliver omkring det. Det bliver ikke mindre stort af, at man har været der mange gange før, siger Mikkel Sonne Højbjerg.

- Når man går inden for fire vægge og snakker med de samme mennesker, kan det være svært at vide, om man gør det rigtige. Det gør sådan nogle priser derimod. De fortæller mig, at vi ikke er helt galt på den, supplerer Johnny Volf Jørgensen.

Når man går inden for fire vægge og snakker med de samme mennesker, kan det være svært at vide, om man gør det rigtige. Det gør sådan nogle priser derimod. De fortæller mig, at vi ikke er helt galt på den.
Johnny Volf Jørgensen, faglærer

Indstil en lærling

ML-Prisen uddeles næste gang d. 2. oktober 2020, og allerede nu kan skoler og virksomheder indstille deres dygtigste lærlinge til prisen. For at komme i betragtning til at modtage prisen kræver det:

• at lærlingen har aflagt svendeprøve i perioden fra den 1. juli 2019 til den 30. juni 2020.
  • at lærlingen har fået 12 til svendeprøven.
  • at både lærlingens erhvervsskole og praktikvirksomhed har lavet en motiveret indstilling af lærlingen. Skuemestre, der har deltaget i lærlingens svendeprøve, kan også lave en indstilling, men denne har udelukkende til formål at understrege lærlingens faglige niveau og kan derfor ikke stå alene.

Foruden en vurdering af lærlingens faglige og sociale kompetencer, skal indstillingen også indeholde en motiveret indstilling, hvor I sætter ord på, hvad der gør ham eller hende til en særligt god lærling. Metalindustriens Uddannelsesudvalg modtager hvert år flere hundrede indstillinger, så jo mere præcist I beskriver, hvordan netop jeres kandidat udmærker sig på disse parametre, jo bedre mulighed har udvalget for at finde de helt rigtige prismodtagere. Så skriv gerne et par linjer om lærlingens arbejde, faglige niveau, indstilling til arbejdet, vilje til at samarbejde og hjælpe, humør, engagement mv. Har I en helt særlig historie at fortælle om netop denne lærling, vil vi også gerne høre den. Det tæller alt sammen med i vurderingen.

Indstil en lærling til ML-Prisen 2020

Foto og citater: Syddansk Erhvervsskole